Trainingen PSA Psychosociale Arbeidsbelasting
De trainingen PSA gaan over werkdruk en stress, omgaan met agressie en ongewenst gedrag, (seksuele)intimidatie, pesten en discriminatie.
Doel van de trainingen
Het doel van de trainingen is dat cursisten de problematieken van PSA herkennen en leren ermee om te gaan zowel als individu als samen met hun collega's en organisatie. Dat maakt dat zij weerbaarder worden en minder kwetsbaar.
Het doel is ook om vanuit onze trainingen te werken aan veilige en plezierige werkcultuur waarin de cursisten dagelijks verkeren.
Want in een werkomgeving waar werknemers zich prettig voelen en weerbaar zijn, zullen zij ook als groep ook een gezamenlijke normbesef hebben over het belang van een veilige werkomgeving.
Resultaat bij de werknemer
Dit zal leiden dat cursisten adequater en doortastender zullen optreden bij incidenten en bij ongewenste vormen van PSA.
Want de drempel om iemand aan te spreken of een onveilige situatie te benoemen zal dan lager zijn zodra zij handelen vanuit een veilige werkcultuur.
Trainingen PSA
PSA Training Intimidatie
PSA Training Omgaan met agressie
PSA Training omgaan met Discriminatie en Inclusie
PSA training Omgaan met Werkdruk en Stress
PSA Training Samen stoppen we het Pestgedrag
PSA Trainingen PSA algemene informatie
Informatiepagina PSA
PSA Agressie en geweld informatie
PSA Discriminatie informatie
PSA Gedragscode
PSA Integriteit informatie
PSA Intimidatie (seksueel) op het werk informatie
PSA Klachtencommissie
PSA Pesten informatie
PSA Psychosociale Arbeidsbelasting informatie
PSA Risico Inventarisatie & Evaluatie
PSA Vertrouwenspersoon
PSA Werkdruk en Burn-Out klachten informatie
Resultaat bij de organisatie
Het resultaat zal zijn dat de organisatie doeltreffender zal werken en minder vatbaar is voor ongewenste vormen van gedrag zoals: Stress, verzuim, intimidatie discriminatie ondermijning, diefstal, corruptie en machtsmisbruik.
Trainingsmethode voor een veilige werkcultuur
Een veilige werkcultuur bereiken wij door uit te gaan van een trainingsmethode waarin de werknemer juist uitdrukkelijk wordt gewaardeerd.
Wij adresseren op een positieve wijze hun werkethos en maken duidelijk dat zij hun werk prima doen en dat zijzelf het beste weten hoe zij hun werk moeten doen. Doel en het effect is dat ongewenst gedrag een anomalie wordt en dat gewenst gedrag de vanzelfsprekend de norm is.
Dit bereiken wij in de training niet door te vingerwijzen en niet te benoemen wat fout gedrag is. Integendeel, dit bereiken door aan werknemers zelf te vragen wat zelf belangrijk vinden aan gedragsnormen. En hoe zij die kunnen inzetten om hoe ongewenst gedrag vanuit hun eigen collectieve normen en regels tegen kunnen gaan.
Kernwaarden in de training: Wij werken met de volgende uitgangspunten voor een veilige en sociale werkcultuur
Respect
Voor ons is iedereen gelijkwaardig; ongeacht geloof, afkomst en genderidentiteit. Binnen onze training is er geen ruimte voor racistische of seksistische opmerkingen of grapjes. Ook vloeken of grof taalgebruik vinden wij niet acceptabel.
Verantwoordelijkheid
Situaties (ook burgers, cliënten, ouders of patiënten) komen zoals ze komen. Dat kun je vaak niet bepalen. Waar je wél aan kunt werken is hoe de cursist daar zelf mee omgaat. Tijdens de trainingen gaan we daarom uit van de eigen verantwoordelijkheid, kracht en expertise én hoe we samen met de talenten van de cursist verder kunnen ontwikkelen.
Wetenschap
Iedereen heeft een mening, daar is bij ons altijd ruimte en respect voor. Zelf geloven wij in een wetenschappelijke onderbouwing van onze adviezen en trainingen. Daarom is al ons lesmateriaal evidence-based en zijn onze trainers HBO of WO geschoold.
Humor
Sommige cursisten staan niet echt te trappelen om deel te nemen aan een training, zeker niet als het gaat om verplichte deelname. Dat realiseren wij ons goed. Daarom maken wij er ‘naast leuk en leerzaam’ ook een heel gezellige trainingsdag van. Want wij geloven dat je beter leert in een veilige sfeer waarbij voldoende ruimte is voor luchtigheid en humor!
Normen over sociale veiligheid die uitgedragen worden in de training
- Eén norm, gemeenschappelijk (uit)gedragen door alle collega’s.
- Niet de dikste huid is daarbij de leidend, maar wederzijds respect, het wettelijk kader en de richtlijnen van uw organisatie.
- We nemen ieder zelf onze verantwoordelijkheid, want zijn samen met elkaar zijn we verantwoordelijk voor een veilige en fijne werkplek
- Veiligheid voorop!
Omvang van de trainingen
De trainingen bestaan uit 1 of meerdere modulen. Een module duurt 3 uur (1 dagdeel) of kan bestaan uit 2 dagdelen (hele dag) en hebben een cursusomvang van maximaal 12 personen.
Seminar
Er kan ook een Seminar worden gegeven. Deze heeft een duur van ca. 2½ uur voor maximaal 50 personen.
Een seminar is geschikt om een groep mensen om door middel van entertainring een onderwerp aanschouwelijk te maken.
Effect van de trainingen
Onze ervaring leert dat medewerkers het best leren en nieuwsgierig blijven als zij per werkdag één dagdeel getraind worden. Als trainingsbureau adviseren wij daarom om op één dag 2 verschillende groepen te trainen. Zo blijven de deelnemers fris en positief.
Onze Agressietrainingen
Agressietraining Basis
Agressietraining voor Ambulancemedewerkers
Agressietraining voor de Brandweer
Agressietraining voor de Buitendienst
Agressietraining voor B&W
Agressietraining bij Dementie
Agressietraining voor Zorgprofessionals
Groepsagressie
Agressietraining Huisbezoek
Agressie Interventieteam (AIT)
Agressie Interventieteam Praktijkoefening
Agressie bij jonge Kinderen
© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-380.655.31 – T: 0165-769.089.