Klachtencommissie
Wat is een klachtencommissie?
Een klachtencommissie binnen de PSA behandelt officiële klachten over ongewenst gedrag op de werkvloer zoals agressie,(seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten of werkdruk. De klacht wordt door de commissie onderzocht waarbij de betrokkenen gehoord worden. Met een passend oordeel en advies omtrent de klacht en de maatregelen die getroffen moeten worden.
Een externe onafhankelijke commissie kan worden ingeschakeld. De ArboNed en of de Landelijke Klachtencommissie bieden optimale neutraliteit en expertise aan.
Waarom klachtencommissie
Werkgevers zijn verplicht door de Arbowet om een beleid tegen PSA op te stellen. Daarbij hoort een klachtenprocedure en klachtencommissie.
Voor een eerlijke behandeling van de klacht is het belangrijk dat er neutraal, onpartijdig en professioneel naar gekeken en behandeld wordt. Een externe commissie die onafhankelijk is biedt zekerheid en neutraliteit.
Expertise; de commissieleden beschikken over deskundigheid op juridisch, maatschappelijk en personeelsgebied. Dit is belangrijk waardoor de klacht correct en doeltreffend word behandelt.
Trainingen PSA
PSA Training Intimidatie
PSA Training Omgaan met agressie
PSA Training omgaan met Discriminatie en Inclusie
PSA training Omgaan met Werkdruk en Stress
PSA Training Samen stoppen we het Pestgedrag
PSA Trainingen PSA algemene informatie
Informatiepagina PSA
PSA Agressie en geweld informatie
PSA Discriminatie informatie
PSA Gedragscode
PSA Integriteit informatie
PSA Intimidatie (seksueel) op het werk informatie
PSA Klachtencommissie
PSA Pesten informatie
PSA Psychosociale Arbeidsbelasting informatie
PSA Risico Inventarisatie & Evaluatie
PSA Vertrouwenspersoon
PSA Werkdruk en Burn-Out klachten informatie
Wanneer klachtencommissie inschakelen?
Als er ongewenst gedrag is op de werkvloer en je komt er niet uit met je leidinggevende of vertrouwenspersoon wordt een klachtencommissie ingeschakeld. Dit gebeurd als de informele aanpak onvoldoende is of de situatie zodanig ernstig dat het onmogelijk is om alleen op te lossen.
Klachtenprocedure opstellen
- PSA risico’s worden in kaart gebracht via een RI&E en er wordt een plan van aanpak opgesteld
- Er wordt een protocol opgesteld die beschrijft hoe klachten over ongewenst gedrag worden ingediend en behandeld
- Er wordt een klachtencommissie aangesteld. Er kan worden gekozen voor een externe of interne klachtencommissie
- De werknemers moeten op de hoogte worden gesteld van deze procedure en commissie. De effectiviteit van de maatregelen moeten geëvalueerd worden.
Rol en taken van een klachtencommissie
Er wordt een onderzoek gestart nadat de commissie een klacht heeft ontvangen. De betrokkenen worden gehoord en er bevind een beoordeling plaats op basis van de gegrondheid van de ingediende klacht.
De commissie geeft een oordeel en advies over de maatregelen die getroffen moeten worden of sancties die worden opgelegd aan de werkgever. Dit kan een waarschuwing zijn, een gesprek of andere ingrepen om de situatie te verbeteren.
Er kunnen ook tijdelijke voorzieningen worden ingezet door de commissie, zodat de degene die de klacht ingediend heeft veilig zijn werk kan voortzetten tijdens het onderzoek.
De organisatie kan advies krijgen van de klachtencommissie over het verbeteren van het PSA beleid om klachten in de toekomst te voorkomen.
© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-380.655.31 – T: 0165-769.089.