Werkdruk en Burn-Out klachten informatie

peinzen

Werkdruk en burn-out informatie

Werkdruk komt overal voor, in elke sector, alle beroepen en bedrijven. Als de werknemer een te hoge werkdruk en te weinig rust ervaart kan dit leiden tot psychische en lichamelijke klachten en uiteindelijk tot verzuim. Depressie, posttraumatische stoornissen, overspannenheid en zelfs een burn-out komen dan om de hoek kijken door een te hoge werkdruk.

Als werknemers uitvallen is het vaak moeilijker om weer terug in het werkveld te keren. Overspannen en een eventuele burn-out is een hele vervelende situatie voor de werknemer en voor de werkgever is dit een grote kostenpost.

Stress op zich is niet schadelijk. Het is een natuurlijke reactie om een bepaalde uitdaging aan te gaan. Stress is pas schadelijk op het moment dat de werknemer te lang onder een te hoge werkdruk staat. Of dat het niet mogelijk is om te ontspannen als de stress situatie voorbij is. Het is belangrijk om direct na een stressvol moment meteen te kunnen herstellen.

Niet iedereen krijgt van een te hoge werkdruk ook last van werkstress. Dit is afhankelijk van iemand zijn belastbaarheid en verwerkingsvermogen. Gezondheid, leeftijd en geslacht spelen een belangrijke rol hierin. Ook kunnen factoren als ervaring met het werk, opleiding en (sociale) vaardigheden van toepassing zijn.
Maar ook een te lage werkdruk heeft risico’s. Werknemers die geen uitdaging zien in hun werk, weinig te doen hebben op de werkvloer of niet over loopbaanmogelijkheden beschikken kunnen hierdoor erg gefrustreerd raken en psychische of lichamelijke klachten ontwikkelen.

Als werkstress te langdurig is zijn er bepaalde gevolgen. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen bij de werknemer; lichamelijke klachten (stress slaat op in het lichaam), hart en vaatziekten, depressie of zelfs een burn-out.

Er zijn verschillende signalen die een werknemer kan hebben bij werkstress
De werknemer kan gaan piekeren, op zien tegen de dag en het werk niet kunnen los laten.
Er kunnen slaap problemen optreden en eventueel een alcohol of drugs verslaving wordt ontwikkeld.
Ook kan iemand een onverschillige houding hebben en collega’s op het werk vermijden. Concentratie verdwijnt en vergeetachtigheid ligt op de loer.

Niet iedereen uit stress klachten op dezelfde manier. Het is belangrijk om een werknemer goed in de gaten te houden in zijn doen en laten. Als dit gedrag ineens drastisch veranderd is het goed om hierover te praten.

Taak leidinggevende
De taak van de leidinggevende is om uit te zoeken waar dit vandaan komt. Misschien is de werknemer niet de enige die deze stress klachten ervaart. Een gesprek voeren met de werknemer(s) over waar de stress vandaan komt en/of de mogelijkheid om deze weg te nemen is noodzakelijk.

Sociale steun collega
Als collega kun je stress bij iemand al deels wegnemen door te luisteren, er voor diegene te zijn die stress klachten ervaart. Sociale steun en eventuele tips hoe er mee om te gaan kan stress verminderen.

Samen problemen oplossen
Voor concrete oplossingen met betrekking tot werkdruk en werkstress is het belangrijk om te kijken of je dat zelf of samen met je collega's en leidinggevende kunt regelen. Onderwerpen waarover je kunt nadenken zijn: heb je genoeg autonomie, Hoe hoog  is het werktempo, Zijn de werkmethode of werkvolgorde logisch, de relatie met de klant en of leveranciers, de (hoge) eisen van de organisatie? Soms zijn de eisen en kwalificaties van het werk veranderd en moet je je aanpassen en heb je scholing, certificering e.d. nodig Of door verandering is er groot verloop van het personeel waardoor je als werknemer een toenemende druk ervaart.

Er zijn verschillende signalen die een werknemer kan hebben bij werkstress
De werknemer kan gaan piekeren, op zien tegen de dag en het werk niet kunnen los laten.
Er kunnen slaap problemen optreden en eventueel een alcohol of drugs verslaving wordt ontwikkeld.
Ook kan iemand een onverschillige houding hebben en collega’s op het werk vermijden. Concentratie verdwijnt en vergeetachtigheid ligt op de loer.

Niet iedereen uit stress klachten op dezelfde manier. Het is belangrijk om een werknemer goed in de gaten te houden in zijn doen en laten. Als dit gedrag ineens drastisch veranderd is het goed om hierover te praten.

Taak leidinggevende
De taak van de leidinggevende is om uit te zoeken waar dit vandaan komt. Misschien is de werknemer niet de enige die deze stress klachten ervaart. Een gesprek voeren met de werknemer(s) over waar de stress vandaan komt en/of de mogelijkheid om deze weg te nemen is noodzakelijk.

Sociale steun collega
Als collega kun je stress bij iemand al deels wegnemen door te luisteren, er voor diegene te zijn die stress klachten ervaart. Sociale steun en eventuele tips hoe er mee om te gaan kan stress verminderen.

Samen problemen oplossen
Voor concrete oplossingen met betrekking tot werkdruk en werkstress is het belangrijk om te kijken of je dat zelf of samen met je collega's en leidinggevende kunt regelen. Onderwerpen waarover je kunt nadenken zijn: heb je genoeg autonomie, Hoe hoog  is het werktempo, Zijn de werkmethode of werkvolgorde logisch, de relatie met de klant en of leveranciers, de (hoge) eisen van de organisatie? Soms zijn de eisen en kwalificaties van het werk veranderd en moet je je aanpassen en heb je scholing, certificering e.d. nodig Of door verandering is er groot verloop van het personeel waardoor je als werknemer een toenemende druk ervaart.

Factoren die werkstress kunnen veroorzaken:

Geen of weinig sociale steun van collega’s of leidinggevende
Geen toekomst perspectief in carrière
Hoge tijdsdruk met teveel werk
Taken sluiten niet aan op ervaring of opleidingsniveau
Weinig zeggenschap en regelmogelijkheden op de werkvloer
Agressie, geweld, conflicten en ongewenst gedrag
Werk en privé zijn in disbalans
Niet te vrede zijn met de arbeidsvoorwaarden

Gevolgen van werkdruk en stress

Gevolgen werknemer
Weinig motivatie, betrokkenheid en plezier
Gebrek aan flexibiliteit en creativiteit
Kwaliteit van het werk dat de werknemer levert neemt af
De sfeer wordt minder, meer ergernissen en irritaties
Meer overwerk, waardoor werk en privé in onbalans is
Vermoeid, moedeloosheid en stressklachten

Gevolgen voor de organisatie
Kwaliteit gaat achteruit
Werk wordt niet afgemaakt, meer fouten, minder productie
Service en klantvriendelijkheid gaat achteruit
Samenwerking verdwijnt, ook
De bereidheid om iets voor een andere collega te doen verdwijnt
Betrokkenheid en spontane inbreng loopt terug
Er is geen plezier meer in het werk,
Nare werksfeer
Het verzuim stijgt

 

Oplossingen van werkdruk en werkstress

Werk slimmer organiseren
Bespreekbaar maken van werkdruk risico’s
Regelmogelijkheden vergroten van de werknemers
Kwalificaties van de werknemers aanpassen
Stress- en timemanagement trainingen
Informatie en communicatie verbeteren
Sociale steun aanbieden
Werk leuker maken
Voldoende beloning bij geleverde inspanning
Zelf rooster bepalen,
flexibel werken en herstelmogelijkheden

 

Voor informatie over de Training Omgaan met Werkdruk en Stress klik hier


© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-380.655.31 – T: 0165-769.089.