Discriminatie
Discriminatie komt van personen die jou niet respecteren om wie je bent. Zij menen het recht te hebben jou te veroordelen enkel omdat ze jou in een categorie duwen waarbij zij een negatief mensbeeld bij hebben. Jij kan het gevoel krijgen dat je (onterecht) minderwaardig bent en er niet mag zijn.
En helaas, in onze maatschappij is het wij en zij denken diep geworteld en als jij aan het verkeerde kant staat van het streepje, dus bij de zij groep hoort, wordt je al snel gediscrimineerd.
Binnen organisaties komt discriminatie openlijk-, heimelijk- en veel voor. Om discriminatie tegen te gaan is het primaire doel dat jij in een veilige en prettige omgeving je beroep kunnen uitvoeren waarbij inclusie een belangrijk begrip is en dat iedereen, de hele organisatie begrijpt wat inclusie inhoudt.
Inclusie betekent in de eerste plaats het gedrag onderling in de groep waarbij ieder zich veilig voelt en wordt gewaardeerd.
Ieder mens heeft een palet aan (voor) oordelen en stereotyperingen over zijn eigen bubbel en die van anderen. Waar het om gaat is dat bij contact met de ander (of andere groep) je de persoon als eerste ziet, en niet als eerste de ‘groep’ waartoe de persoon in jouw ogen behoort.
Vanuit het vertrekpunt dat je de ander ziet als uniek persoon ben je in staat om zonder vooroordeel op een professionele manier te werken met je collega, leidinggevende, client, patiënt, burger of bewoner. Want ieder mens wil gezien worden, uitmaken van een groep en heeft behoefte aan zelfbeschikking.
Maar als je wilt dat iedereen ermee eens is dat je de ander gaat zien als een uniek persoon, kun je discriminatie tegengaan door collectief, als organisatie discriminatie aan te pakken.
Werken aan inclusie als collectieve bewustwording
Inclusie, dus het tegengaan van discriminatie, kan bereikt worden als collega’s als groep ervaringen met ongewenst gedrag uitwisselen en erover praten met als doel dat slachtoffers van discriminatie worden begrepen en dat collega’s empathie hebben voor hun negatieve ervaringen en ook dat er groepskennis en groepsnorm ontwikkeld wordt om met ongewenst gedrag om te gaan.
Trainingen PSA
PSA Training Intimidatie
PSA Training Omgaan met agressie
PSA Training omgaan met Discriminatie en Inclusie
PSA training Omgaan met Werkdruk en Stress
PSA Training Samen stoppen we het Pestgedrag
PSA Trainingen PSA algemene informatie
Informatiepagina PSA
PSA Agressie en geweld informatie
PSA Discriminatie informatie
PSA Gedragscode
PSA Integriteit informatie
PSA Intimidatie (seksueel) op het werk informatie
PSA Klachtencommissie
PSA Pesten informatie
PSA Psychosociale Arbeidsbelasting informatie
PSA Risico Inventarisatie & Evaluatie
PSA Vertrouwenspersoon
PSA Werkdruk en Burn-Out klachten informatie
Aanbevelingen om discriminatie tegen te gaan
Formaliseer discriminatie door het te agenderen en te bespreken.
Creëer een veilige plek en tijdsmoment waar iedereen binnen de groep vrijuit en zonder zich bedreigd te voelen kan praten over negatieve ervaringen van discriminatie.
Stel een gedragscode op waarin normen en waarden zijn opgeschreven die alle collega’s en de organisatie belangrijk vinden. De gedragscode is de basis van de groepsnorm over hoe met elkaar om te gaan.
Stel een protocol op hoe om te gaan met discriminatie zodat je weet hoe zo effectief mogelijk discriminatie kunt voorkomen, of ermee om te gaan, als er discriminatie plaatsvindt. Hoe je collega’s kunt ondersteunen die slachtoffer zijn geworden en hoe je daders kunt aanspreken.
Neem meldingen van discriminatie van slachtoffers serieus. Laat het niet liggen, doe er wat mee, want dat is juist zo belangrijk dat slachtoffers zich gesteund voelen.
kennis van Coping stijlen
Slachtoffers van discriminatie passen coping stijlen toe om met discriminatie om te gaan. Het is belangrijk dat collega’s en de organisatie weten wat deze coping stijlen zijn en hoe hiermee om te gaan.
Er zijn de volgende coping stijlen die strategisch worden ingezet door slachtoffers:
Polariserende strategieën. Het slachtoffer gaat de confrontatie aan. De confrontatie is vaak scherp, vijandig en agressief van aard.
Strategie van vermijding. Slachtoffers gaan de confrontatie niet aan, maar gaan zich psychologisch, sociaal en/of fysiek zich terugtrekken om zo het contact minimaliseren.
Conformerende strategieën. Slachtoffers proberen zich op verschillende manieren aan te passen aan het negatieve gedrag van degene die discrimineren zoals collega’s, burgers, patiënten, klanten en of leidinggevenden om zo de kans op acceptatie te verhogen.
Verbindende strategieën. Deze zijn actieve pogingen om vooroordelen te ontkrachten op een constructieve en positieve manier. Om zo pogingen om de relatie met anderen in stand te houden en/of te verbeteren. Een verbindende strategie is bijvoorbeeld het zich verplaatsen in degene die discrimineert. Dit maakt het vervolgens gemakkelijker om negatieve ervaringen te relativeren.
Biedt trainingen aan, zowel voor collega’s als leidinggevenden.
Bied leidinggevenden en vertrouwenspersonen trainingen aan waarin zij leren signalen van discriminatie te herkennen, collega’s goed te ondersteunen en een veilige werksfeer te bevorderen.
Bied collega’s een training aan waarin expliciet aandacht wordt besteed aan discriminatie op de werkvloer, zowel van collega’s onderling als contacten van patiënten, cliënten, burgers en bewoners. Leer collega’s hoe zij het gesprek met de pleger kunnen aangaan, ook als de leidinggevende de pleger is.
Met deze aanbevelingen kan er een cultuur gekweekt worden die inclusief is en waar discriminatie zal worden geminimaliseerd.
Wanneer er een collectieve bewustzijn gecreëerd word wat prettig gedrag is in hoe met elkaar om te gaan, wordt discriminerend gedrag als afwijkend gedrag gezien en wordt daardoor de drempel om in te grijpen bij discriminatie lager. Inclusie wordt dan een levend begrip en beschermt iedereen tegen discriminatie.
Voor informatie over de Training Omgaan met Discriminatie en Inclusie klik hier
© VAN EIK TRAINING EN ONDERWIJS – M: 06-380.655.31 – T: 0165-769.089.