Praktijkoefening agressie interventie

agressieBent u benieuwd wat het trainen van uw medewerkers op het gebied van Omgaan met Agressie oplevert? De praktijkoefening ‘Omgaan met Agressie’ geeft u hierin inzicht. Tijdens de praktijkoefening zal een ervaren trainingsacteur, zonder dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn*, de rol innemen van een boze/gefrustreerde cliënt. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een boze burger die aan de servicebalie van uw gemeente verschijnt of een gefrustreerd familielid dat de zorg voor zijn/haar vader onder de maat vindt en verhaal komt halen. Natuurlijk worden vooraf afspraken met u gemaakt om de veiligheid van werknemers, trainer, acteur en omstanders te waarborgen.

Terwijl de acteur zijn rol speelt, wordt de reactie van uw medewerkers geobserveerd door een trainer. Na afloop van de situatie zullen de ervaringen van de medewerkers, de trainer en de acteur geëvalueerd worden. Op basis hiervan wordt een evaluatieverslag opgesteld dat de kracht- en aandachtsgebieden, op het gebied van Omgaan met Agressie, weergeeft.

De praktijkoefening geeft u inzicht in de mate waarin de trainingen die uw medewerkers hebben gevolgd, aansluit bij de werkpraktijk. Ook kan duidelijk worden in hoeverre procedures, die gelden bij een agressie-incident, nageleefd en opgevolgd worden. Tot slot is de praktijkoefening een goede manier om te testen of praktische zaken, zoals een alarmknop, naar behoren werken en gebruikt worden.

* Uit ethische overwegingen zullen de medewerkers wél weten dat er een oefening gaat plaatsvinden; alleen niet wanneer dit gaat gebeuren.

TER VERDUIDELIJKING: DEZE PRAKTIJKOEFENING IS GEEN TOETS VOOR UW MEDEWERKERS, MAAR EEN MANIER OM INZICHT TE KRIJGEN IN DE KRACHT- EN AANDACHTSGEBIEDEN VAN UW ORGANISATIE, OP HET GEBIED VAN OMGAAN MET ONBEGREPEN GEDRAG EN AGRESSIE.

>> VRAAG VRIJBLIJVEND INFORMATIE AAN