Bel direct 010 7370497 of vraag hier vrijblijvend informatie aan

Omgaan met hufterig gedrag en agressie voor Ambulancemedewerkers

Medewerkers van de ambulancezorg kunnen soms meer nog dan collega’s van andere hulpdiensten geconfronteerd worden met hufterig gedrag en agressie. Ambulancepersoneel gaat als klein team van doorgaans twee personen naar de plek van trauma. In tegenstelling tot de politie of de brandweer zijn ambulance medewerkers daardoor relatief kwetsbaar voor hufterig gedrag en agressie.
Een bijkomende oorzaak van agressie kan zijn dat familie, vrienden of omstanders die gebeld hebben met de meldkamer vaak een afwijkend ‘verwachtingsbeeld’ hebben over de inzet en de werkwijze van de ambulance.

Doel van de training
Door het vergroten van de kennis en competenties over agressie en conflicten verkrijgen de deelnemers concrete handvatten over hoe zij vlot en effectief kunnen omgaan met agressie en ander hufterig gedrag.

Opzet van de training
Tijdens de training worden de medewerkers zich onder meer bewust van het effect van hun eigen spanning tijdens conflicten. De deelnemers gaan leren hoe zij hun eigen spanning kunnen reguleren om zo meer overwicht en regie te behouden tijdens stressvolle situaties. Daarna gaan we in op de drie verschillende vormen van agressie en hoe deze te herkennen én hoe je het beste om kunt gaan met elk van deze vormen mocht je ze tegen komen. Tenslotte behandelen we hoe je heel concreet, professioneel en effectief een grens kunt stellen indien dat nodig is.

Na deze training
Na de training beschikken de deelnemers over de juiste kennis en vaardigheden om op een effectieve manier om te gaan met conflicten en (on)gewenst gedrag. Zij kunnen dergelijk situaties op een effectieve en professionele manier de-escaleren.

Voor wie
Deze training is bijzonder geschikt voor alle medewerkers van de ambulancedienst. Voor de medewerkers van de meldkamer wordt geadviseerd de training ‘Telefonische agressie’ te volgen.

Programma
● Wat verstaan we onder agressie en in welke vormen kun je het tegen komen
● Professioneel communiceren; waarmee onderscheidt zich dat van ‘gewoon’ communiceren
● Spanning; wat doet het met je en wat is de invloed van spanning op je prestatie
● Hoe kun je jouw eigen spanning reguleren om meer overzicht en regie te behouden
● Hoe herken je de verschillende vormen van (on)gewenst gedrag en wat is de juiste aanpak bij welke vorm
● Hoe stel ik snel, effectief en professioneel een heldere grens

Studieduur en groepsgrootte
● De training duurt één dag van 9.00 tot 16.00 uur
● Ook te volgen als workshop van 3½ uur overdag, of 3 uur ’s avonds (enigszins ingekort programma)
● De optimale groepsgrootte voor deze training is 10-12 personen
● De sterk praktijkgerichte training ‘Omgaan met agressie voor ambulance medewerkers’ wordt bij u op locatie gegeven.

Deze info als PDF downloaden
Download hier de PDF van deze training

– © 2018 Van Eik training en advies – T: 010 737 04 97 –